Sluta röka

Rökning är dåligt för hälsan.

Många människor som röker vill sluta röka. Men det är långt ifrån alla som klarar det.

Det krävs stark vilja av en människa som ska sluta röka.

Rökarens familj och vänner kan hjälpa till genom att stöda och hjälpa. Man kan be om råd också på hälsocentralen.

Om man ska lyckas är ändå ens eget beslut det allra viktigaste.

Man blir beroende av tobak

Man blir snabbt beroende av tobak. Människans kropp vänjer sig vid nikotinet och börjar kräva det.

Förutom det fysiska beroendet får många också ett annat slags beroende. Rökaren vänjer sig vid att röka vid vissa tillfällen och i vissa situationer, till exempel varje gång han eller hon går på café.

Beroendet kan också vara socialt eller känslomässigt. Det känslomässiga beroendet betyder att rökaren har fina minnen som hör i ihop med rökandet som han inte vill bli av med.

Det sociala beroendet är att det till exempel är lättare att vara med i vissa grupper om man röker.

Plåster och tuggummi hjälper

Det finns olika slags hjälpmedel för den som vill sluta röka.

De vanligaste hjälpmedlen som används i Finland är nikotinplåstret och nikotintuggummit.

De här nikotinmedicinerna hjälper en rökare den första tiden när suget efter tobak är störst.

Mammor som röker när de väntar barn

Många unga finländska mammor röker också medan de väntar barn.

För att babyn ska må bra borde kvinnan sluta röka senast 1-3 månader före hon blir gravid. När kvinnan är gravid borde hon inte alls röka.

Många dör av tobaksrökning

Tobaksrökning är fortfarande den största dödsorsaken i hela EU. Också i Finland orsakar tobaken många dödsfall.

Ungefär var sjunde människa i Finland dör av en sjukdom hon har fått av tobaksrökning. Varje år dör lika många människor i hela världen av tobak som det finns invånare i Finland.