Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
ett omkullvält saltkar

Ät mindre salt

Människans kropp behöver salt för att nerverna och musklerna ska fungera.

Men man ska inte äta för mycket salt, då kan man få högt blodtryck.

Ofta får man i sig salt utan att man märker det, för det finns i många livsmedel.

Det finns salt till exempel i bröd, ost, pålägg och färdigmat. Restaurangmat kan också innehålla mera salt än mat som man lagar hemma.

Läs vad som står på förpackningen

När du handlar mat ska du läsa vad det står på förpackningarna. På en del livsmedelsförpackningar står det hur mycket salt produkten innehåller.

Om livsmedlet innehåller mycket salt står det kraftigt saltad på förpackningen.

Om det finns mindre salt än vanligt står det mindre salt eller minskat innehåll av salt på förpackningen.

Det är hälsosammare att välja en produkt som innehåller mindre salt.

Mycket salt är dåligt för hälsan

Om man äter mycket salt kan man få problem med hälsan.

Om man äter för mycket salt får man högre blodtryck och man kan bli svullen. Om man äter för mycket salt ökar också risken för till exempel hjärtfel eller magcancer.

Så här kan du minska på saltet

1. Om du vill minska på saltet ska du minska lite åt gången.

Människan vänjer sig vid mindre saltad mat på ett par veckor.

2. Välj obehandlade livsmedel i affären. Med obehandlade menar vi här att varken salt eller kryddor har tillsatts.

Sådana livsmedel är till exempel mjölk, surmjölk, grötflingor och färska grönsaker och frukt. Om du köper kött eller fisk är det bra att köpa dem färska och omarinerade.

3. När du köper kryddblandningar ska du välja sådana som inte innehåller salt.

4. Använd mineralsalt i stället för vanligt koksalt. Mineralsalt är nyttigare än vanligt koksalt.

5. När du lagar mat kan du smaksätta maten med örter och peppar i stället för salt.

6. Använd mycket grönsaker när du lagar mat, det gör maten mindre salt.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp