Laktosintolerans

Om du har laktosintolerans får du ont i magen av mjölk.

Många finländare har laktosintolerans. De får besvär när de dricker vanlig mjölk eller äter mjölkprodukter.

Hylaprodukter

Mjölk och mjölkprodukter som smör, ost och fil innehåller mjölksocker som också kallas laktos.

Ifall man inte tål laktos får man ont i magen, gas och diarré när man äter mjölkprodukter.

Den som har laktosintolerans måste tänka på vad han eller hon äter. Idag finns det många mjölkprodukter i butiken som helt saknar laktos. De kallas laktosfria produkter.

Det finns också produkter som innehåller lite laktos. De kallas hylaprodukter.

Om du har laktosintolerans ska du välja hylaprodukter eller laktosfria produkter när du köper margarin, ost, yoghurt och mjölk.

Olika människor kan tåla olika mycket laktos

Olika människor kan tåla olika mycket laktos fast de har laktosintolerans.

Någon kanske klarar av att dricka ett glas mjölk, medan en annan får ont i magen av bara en bit mjölkchoklad.

Toleransen kan också förändras med åren. Den som har haft svåra problem med mjölkprodukter som ung kan kanske tåla mjölk när han eller hon blir äldre.

Yoghurt kan vara en produkt som laktosintoleranta klarar av att äta. Ost som lagrats länge klarar också de flesta av. När osten har lagrats länge har laktosen nämligen försvunnit.

Laktaspreparat

Om man har laktosintolerans men ändå vill äta vanliga mjölkprodukter, om man till exempel ska på glasskalas, kan man köpa ett laktaspreparat på apoteket.

Laktaspreparaten är receptfria.

Laktosintolerans i olika delar av världen

Alla människobarn klarar av mjölk när de är små. Modersmjölken innehåller nämligen laktos, precis som komjölk.

Men när människan växer upp förändras det här. Då får många ont i magen av mjölk.

I många delar av världen kan nästan inga vuxna dricka mjölk. Så är det i Asien och Afrika.

Här i Norden är det annorlunda. Här dricker många människor mjölk hela livet.