Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
händer som skär en paprika med vass kniv

Trygg matlagning

De viktigaste sakerna att komma ihåg då du lagar mat är:

1. Tvätta händerna ordentligt innan du börjar.

2. Laga inte mat till andra om du är sjuk.

3. Håll köksredskapen rena.

4. Hetta upp maten ordentligt.

5. Tvätta grönsakerna noggrant.

6. Servera maten genast.

7. Förvara maten kallt.


Så här lagar du mat på ett tryggt sätt:
 

1. Tvätta händerna noga

Tvätta alltid händerna innan du börjar laga mat. Tvätta också händerna efter att du har rört vid rått kött, rå broiler eller rå fisk.

Kom också ihåg att tvätta händerna om du mitt under matlagningen går på toaletten eller för ut soppåsen.

2. Laga inte mat till andra om du är sjuk

Om du lagar mat till andra när du är sjuk kan du smitta ner dem via maten.

Om du har ett sår på handen ska du sätta ett plåster på det.

3. Använd rena köksredskap

Det är viktigt att hålla redskap, bord och andra ytor rena när du hanterar matvaror.

Använd olika skärbrädor för olika matvaror.

Sprid inte bakterier. Bakterier är små, osynliga organismer. De kan förstöra maten och göra dig sjuk.

4. Hetta upp maten ordentligt

När du hettar upp maten så att den blir bubblande och ångande het dör de skadliga bakterierna.

Framförallt hönskött och malet kött måste bli helt genomstekta.

5. Tvätta grönsakerna noggrant

Tvätta grönsakerna noggrant. Tvätta också händerna innan du rör i grönsakerna om du har rört vid rått kött innan.

Om du skär kött och grönsaker på samma skärbräda kan bakterierna från köttet spridas till grönsakerna.

Därför ska du använda skilda skärbrädor när du lagar mat.

Diska alla kärl och köksredskap som du använde till det råa köttet. Använd inte samma redskap till det färdigstekta köttet eller någon annan mat innan du har diskat dem.

6. Servera maten genast

Servera den varma maten varm och den kalla maten kall.

Använd matvarorna när de är färska. De flesta matvarorna håller bara en kort tid. Kontrollera på förpackningen hur länge varan håller.

Ät inte mat som luktar eller smakar illa. Ät inte mögliga matvaror. Även om det bara finns en liten prick mögel till exempel på brödet så ska du inte äta det.

7. Förvara maten kallt

Förvara maten i rätt temperatur. Matvarorna håller längre om du förvarar dem rätt.

I butiken lönar det sig att ta sådana varor som lätt far ulla sist, till exempel kött och fisk, just innan du går till kassan. En het sommardag är det bäst att bära hem sådana varor i en kylväska.

Ställ in varorna i kylskåpet genast när du kommit hem.

Texterna på den här sidan finns också i broschyren “Tips och råd för trygg matlagning”. Broschyren är ett samarbete mellan Evira och LL-Center. Du hittar broschyren på sidan Broschyrer.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp