Bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor.

Många som får bröstcancer blir friska eftersom vården har blivit bra och effektiv. De flesta blir friska om cancern blir upptäckt i tid.

Knölar i brösten

Det är ganska vanligt att det finns olika sorters knölar i brösten.

Alla knölar är inte farliga. Läkaren kan ta en provbit av bröstet för att kontrollera om knölen är farlig eller ofarlig.

Bröstcancer är vanligast hos kvinnor som är 50 år gamla eller äldre, men också yngre kvinnor kan få bröstcancer.

Män kan också få bröstcancer, men det det är ovanligt.

Mammografi för dem som fyllt 50

För att man ska bli frisk från bröstcancern måste den upptäckas i tid.

Därför får kvinnor i åldern 50-59 år kallelse till mammografiundersökning. I undersökningen tar man en bild av brösten. Med hjäp av bilden kan man hitta de allra minsta cancercellerna.

Undersök brösten regelbundet

Alla kvinnor borde undersöka sina bröst regelbundet. Om man hittar stora förändringar ska man gå till en läkare.

Om man hittar en knöl i bröstet eller i armhålan eller om det kommer slem från bröstvårtan ska man gå till läkare. Om bröstet plötsligt börjar se annorlunda ut ska man också gå till läkare.

När man är hos gynekologen kan man be gynekologen undersöka brösten.

Risken att få bröstcancer minskar om man föder barn innan man fyllt 30 år.

Också om man äter mycket frukter och grönsaker och motionerar minskar risken för bröstcancer. Övervikt och mycket alkohol gör däremot att risken blir större.

Rosa bandet

Man kan köpa det rosa bandet för att stöda forskning om bröstcancer.

Kampanjen Rosa bandet finns i hela världen. Pengarna som samlas in används till forskning om bröstcancer.