Ät hälsosamt

I dagens Finland har många människor problem med övervikt. Övervikt kan man få om man äter för mycket, eller onyttig mat.

Ät regelbundet, men tänk på vad du äter

Det är viktigt att äta regelbundet. Om man äter nyttig mat tillräckligt ofta är det lättare att stå emot onyttiga mellanmål, till exempel godis.

Det är viktigt att äta grönsaker och frukt varje dag. Grönsakerna och frukten ger oss nyttiga vitaminer och håller oss mätta.

Undvik fett och socker

Smör, fet ost, korv, choklad och glass är exempel på mat som innehåller mycket fett.

Den som vill gå ner i vikt ska undvika fet mat.

Av mycket socker blir man också lätt fet. Mycket socker finns det till exempel i läskedrycker, godis, kakor och choklad.

Olika bantningsmetoder

Tidningarna är fulla av bantningsrecept och olika dieter.

Men var försiktig.

En del dieter säger att man bara ska äta några få sorters mat, till exempel hårdkokta ägg och vitt vin. En sådan diet är inte hälsosam.

Om man håller en sträng diet en kort tid så går man nog ner i vikt, men när man börjar äta som vanligt igen så kommer de extra kilona tillbaka.

Vill man banta så är det klokaste att lära sig bättre matvanor som man följer resten av livet.