Tips på lättlästa böcker

Här ger vi tips på några lättlästa böcker.

Farlig midsommar

Författare: Tove Jansson

Det här är berättelsen om när det var översvämning i Mumindalen.

Muminfamiljen flyttar in i ett flytande hus. Men det är inget vanligt hus, och det blir ingen vanlig midsommar.

Jolin Slotte har återberättat boken.

 

Maresi

Författare: Maria Turtschaninoff

Boken handlar om flickan Maresi som bor i ett kloster.

En dag kommer en flicka som heter Jai till klostret och då blir klostrets trygga värld hotad.

Jolin Slotte har återberättat boken.

 

Där vi en gång gått

Författare: Kjell Westö

Boken handlar om några människor i Helsingfors i början av 1900-talet.

Peter Sandström har återberättat boken.