Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar

Tips på faktaböcker

Här kan du läsa om lättlästa faktaböcker.

När jag var ung

Författare: Mats Ahlsén
LL-förlaget

I den här boken kan du läsa korta texter om hur det var att växa upp i mitten av 1900-talet. Till varje text finns ett svartvitt foto. Du kan läsa om att skörda hö, att stoppa strumpor och att röka pipa. Du kan också läsa om glansbilder, minnesböcker och lekar på barnkalas.

Boken passar väldigt bra för äldre som vill minnas sin ungdom. Men den passar också bra för yngre personer som vill lära sig om hur det var förr. Här finns många intressanta ämnen att diskutera kring.

 

Drottning Kristina

Målning av Drottning Kristina på bokens pärm.

Författare: Cilla Dalén & Annelie Drewsen
Nypon förlag

Drottning Kristina var från Sverige och levde ett spännande liv på 1600-talet. Hon var skicklig på att rida, jaga och skjuta. Kristina ville inte vara drottning utan flyttade från Sverige till Rom.

Kristina var en stark person som inte brydde sig om hur en kvinna skulle vara. Hon gjorde som hon ville. Boken innehåller ganska mycket text och många bilder. Svåra ord förklaras.

Boken hör till en serie böcker om kända personer. Det finns också böcker om till exempel Marie Curie, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Adolf Hitler och Alfred Nobel.

 

Baka kakor

Bild på chokladmuffins och andra bakverk.

Recept: Mia Öhrn, foto: Ulrika Pousette
LL-förlaget

I den här boken hittar du recep på till exempel kladdkaka, äppelkaka, chokladmuffins och scones. Recepten är tydliga och lätta att följa. Det finns foton på allt du behöver plocka fram före du bakar. Det finns också foton på hur du ska baka och hur bakverket ska se ut då det är klart.

Den här kokboken passar också dig som ännu är ovan i köket.

 

Våga Vego

På bokens pärm finns grönsaker och svamp.

Författare: Karin och Ylva Sundgren
LL-förlaget

I den här boken finns recept på grönsaksrätter. I varje recept finns foton på ingredienserna du behöver. Det finns också foton på hur du ska laga maten och hur den färdiga maträtten ser ut. Allt beskrivs också i text.

Här finns recept på svampsoppa, ärtsoppa, bönsallad och stekt blomkål med rostade hasselnötter och mycket mer.
Boken passar den som redan är lite van att laga mat och följa recept.

 

Ovanliga husdjur

Redaktör: Oskar Degard
Bokförlaget Hedvig

I den här boken kan du läsa om ovanliga husdjur som till exempel löpanka, minigris, igelkott och kameleont. Visste du att löpankan tycker om att bli klappad och att igelkotten är väldigt envis? Det finns fina foton på djur i boken.

Den här boken passar dig som tycker om djur och vill lära dig något nytt.

 

Fakta om matsvinn

Ätbara grönsaker som är slängda i en soptunna.

Författare: Simon Randel Søndergaard
Nypon förlag

Det kallas matsvinn då man slänger mat som går att äta. Matsvinn är ett stort problem i världen. Det är både slöseri med pengar och dåligt för klimatet.

I den här boken lär du dig att minska ditt eget matsvinn. Du får tips på vad du kan du göra av matrester, och du lär dig vad det är för skillnad på sista förbrukningsdag och bäst-före-datum. Tydliga fotografier och stor text gör det lätt att läsa den här intressanta boken.

 

Fakta om klimatförändringar

Författare: Per Straarup Søndergaard
Förlag: Nypon förlag

I den här boken finns foton och fakta om hur klimatet på vår jord håller på att förändras. Du kan läsa om vad du själv kan göra för att bromsa klimatförändringen. Vet du varför det är bättre att äta grönsaker än kött?

Du lär dig också varför det har blivit svårt för isbjörnarna att hitta mat och på vilket sätt klimatförändringen är värre för de fattiga länderna än de rika.

 

Fakta om hundar som jobbar

På bokpärmen finns en schäferhund som sitter i en polisbil.

Författare: Marianne Randel Söndergaard
Nypon förlag

Hundar är bra som sällskap, men de tycker också om att jobba. I den här boken kan du läsa om vad hundar är bra på och vilka olika arbeten de kan göra. Texten är stor och lätt att förstå. Det finns många fina fotografier som visar hundar i olika arbeten.

I samma bokserie finns bland andra också följande böcker:  Fakta om matsvinn, Fakta om tsunamier, Fakta om jordskalv, Fakta om kungen och drottningen, Fakta om Victoria, Fakta om mens, Fakta om parkour, Fakta om friidrott och Fakta om hästen.

 

Andra lättlästa faktaböcker:

  • Katten i Ediths trädgård, skriven av Birgitta Boucht
  • Astrid Lindgren - Ett liv, skriven av Annelie Drewsen och Cilla Dalén
  • Skogen berättar, skriven av Joar Tiberg
  • Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren, skriven av Carin Svensson
  • Albert Einstein det modiga geniet, skriven av Bengt Fredrikson
  • Selma Lagerlöf, liv, lust, litteratur, skriven av Johan Wermäster
  • Finlands historia, skriven av Pertti Rajala

 

Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:

  • Vilja förlag
  • LL-förlaget
  • Bokförlaget Hedvig
  • Nypon förlag
  • Hegas
  • Argasso

Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.

Läsglasögon och en hög med böcker

Vad är lättlästa böcker?

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.
En uppsalgen bok

Tips på romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner.
En uppsalgen bok

Tips på återberättade romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner som är återberättade versioner av svårare romaner.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar