Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
En uppsalgen bok

Tips på skönlitteratur

Här kan du läsa om lättlästa romaner, noveller och dikter.

Lättläst shared reading

En målninga med människor som läser var sin bok.

Många författare
LL-förlaget Boken utkommer 26.9.2026.

I metoden shared reading läser man högt tillsammans och diskuterar kring texten. Det kan skapa starka läsupplevelser och väcka både nyfikenhet och känslor.

Boken innehåller både nya och gamla dikter och olika långa texter. Boken passar ungdomar och vuxna.

Här finns texter av exempelvis Lena Frölander-Ulf, Ev-Stina Byggmästar, Karin Boye och Emma Frey-Skøtt.

 

Som hund och katt

En katt sover i en korg. Bakom korgen sitter en hund.

Författare: Martin Palmqvist
Vilja förlag 2026

Allans fru Frida ska fylla 70 år och Allan vill ge henne en katt till present. Frida har varit ledsen länge men om hon får en katt blir hon säkert glad igen. Allan menar väl, men ingenting går som han har planerat. 

Boken är rolig, spännande och tankeväckande. Den passar ungdomar och vuxna.

 

Klättringen

En person med mörka kläder klättrar upp för en vägg med ett rep.

Författare: Torsten Bengtsson
Nypo förlag 2026

En ny fabrik ska tillverka minor som dödar människor. Love och Betty måste stoppa fabriken. De ska klättra upp på fabrikens tak och protestera med megafon och banderoller. Det är mycket farligt men Love och Betty är beredda att ta risker. De vill göra allt de kan för att göra världen bättre.

Klättringen är den tredje boken i serien om ungdomarna i miljögruppen MAD. De kämpar för en bättre miljö för människor, djur och natur. Boken är spännande och fartfylld. De två första böckerna i serien heter Bomben och Uppdraget.

 

Sommarkatten

En kvinna med långt vill hår sitter på en bänk och tittar leende på en katt som sitetr bredvid henne.

Författare: Anna Hansson
Vilja förlag 2026

Nora känner sig ensam då barnen blivit stora och har flyttat ut. Hon har inte så många vänner kvar efter att hon och hennes man skilde sig.

På en promenad hittar Nora en katt som verkar hungrig och övergiven. Efter några dagar tar hon katten med sig hem och börjar tycka väldigt mycket om den.

En dag då Nora är ute på promenad med katten händer något som gör henne ledsen. Hon möter en man som säger att katten är hans. Hur ska det gå nu? Får Nora aldrig mera träffa katten?

Boken Sommarkatten handlar om ensamhet, nya möten och om att man aldrig vet vad som kan hända i livet. Boken har 20 sidor.

 

Goda råd och nya grannar

På den färggranna pärmen finns en ambulans, en halvfärdig tegelmur, en hink med murbruk och olika slags grönsaker som tomat och gurka.

Författare: Emma Frey-Skøtt
Vilja förlag 2026

Evin vill bygga ett växthus, men det är svårare än hon trott. Den nya grannen Alex ger goda råd och vill hjälpa till, men Evin säger bestämt att hon nog klarar sig själv.

En dag är Evin med om en olycka. Kan hon be Alex hjälpa henne trots att hon tidigare var ovänlig mot honom?  

Goda råd och nya grannar handlar om att först vara stolt men sen förstå att alla kan behöva ta emot hjälp ibland. Boken har 52 sidor.

I samma serie finns också böckerna: Bland bullar och drömmar, Höga fall och mjuka tassar och Tunga böcker och lätta hjärtan.

 

Verkstan för ensamma hjärtan

Framför ett stort trähus går två glada kvinnor i armkrok.

Författare: Therese Fredriksson
Vilja förlag 2026

Maggan känner sig ensam då dottern flyttar ut. Hon behöver något att göra och tar fram sin gamla symaskin. Symaskinen är trasig och Maggan går till Verkstan med den.

Verkstan är ett ställe där man får hjälp med att laga sina trasiga saker. I Verkstan träffar Maggan Eva som tidigare var hennes arbetskamrat.

Maggan och Eva märker att många i Verkstan är ensamma. De börjar planera en klubb där ingen behöver känna sig ensam. Nu har Maggan något roligt att se fram emot!

Boken Verkstan för ensamma hjärtan handlar om att hitta en ny mening med livet.

 

Äntligen semester

Två män står på däcket till en färja. Den ena pekar på något och den andra tittar med kikare.

Författare: Ann-Charlotte Ekensten
LL-förlaget 2024

Den här boken handlar om Olle som bor på gruppboendet Gläntan. Olle ska äntligen få åka på semester med sin bror Linus. De ska åka bil och båt till Gotland. På Gotland ska de bo på hotell.

Olle tycker mycket om att titta på fåglar med kikare. Han hoppas att han får se en örn på resan.

Boken har 40 sidor med bara lite text per sida och många tydliga bilder. 

Läs också två andra böcker om personerna som bor på gruppboendet Gläntan. Böckerna heter Inte som vanligt och En särskild dag.

 

Norrskenet ser på oss

Pärmen på den lättlästa boken Norrskenet ser på oss av Wilhelm Nielsen pryds av granna gröna och sora färger som föreställer norrsken.

Författare: Wilhelm Nielsen
Förlag: Schildts & Söderströms 2025

Alice och Thomas har bott tillsammans i fem år. Alice sköter hushållet och lagar mat men Thomas verkar aldrig nöjd. De har det inte bra tillammans. Sedan avslöjas en hemlighet som gör att det blir slut mellan Alice och Thomas.

Charlie är jätte kär i sin flickvän Nadja, men hon känner inte på samma sätt för honom. Nadja gör slut med Charlie och han blir väldigt ledsen.

Men då Charlie börjar träffa sin gamla bekanta Alice glömmer han snabbt bort sina hjärtesorger. Charlie och Alice trivs väldigt bra tillsammans och blir förälskade i varandra. 

I den här boken finns det många starka känslor. Den är både spännande och romantisk. Boken har 73 sidor.

Norrskenet ser på oss vann första pris i LL-Centers manustävling Skriv för mig! i kategorin lättlästa romaner för vuxna.

 

En fjäril under nyckelbenet

En flicka har en bild av en fjäril under nyckelbenet.

Författare: Annika Rautoma
Förlag: Schildts & Söderströms 2025

Boken handlar om fjortonåriga Isa och hennes lillebror Atte. Allt känns hopplöst för att deras föräldrar ska skiljas. Atte börjar stjäla saker från butiken och Isa vill inte träffa sin pappa och hans nya flickvän.

I skolan finns Axel som går i nian. Han verkar vara den enda som förstår hur Isa har det, för hans pappa har också stuckit. Dessutom är han snygg.

Boken handlar också om att känna sig annorlunda och om att bli mobbad. Den berättar om att hitta nya vänner och om att bli förtjust i någon.

Trots att allt först känns riktigt hemskt kan det ändå bli bättre. Boken har 133 sidor.

En fjäril under nyckelbenet vann första pris i LL-Centers tävling Skriv för mig i kategorin lättlästa ungdomsromaner.

 

Melodikryss och äppelpaj

På bokpärmen finns ett dukat kaffebord ute i trädgården

Författare: Eli Åhman Owetz
LL-förlaget 2024

Boken Melodikryss och äppelpaj handlar om några av invånarna på äldreboendet Solvillan. Birgit har varit bondmora hela livet. Hon tycker om att läsa skvallertidningar och lösa korsord.

En dag flyttar eleganta Ulla in. Hon har bott i många länder. Birgit tycker att Ulla verkar otrevlig.

Men trots att Birgit och Ulla levt helt olika liv blir de snart vänner. Birgit och Ulla börjar baka till kaffet varje fredag och fyller i Melodikrysset. Det är bra att kunna olika saker för då får man korsordet klar tillsammans.

Birgit och Ulla börjar spela kort med Harry och Sture varje torsdag. Birgit och Sture tycker mycket om varandra och blir snart ett par.

Boken Melodikryss och äppelpaj handlar om att hitta vänskap trots att man är olika och om att våga visa kärlek också på äldre dar. Boken har 80 sidor.

 

Skolstart för Ester

Författare: Martin Palmqvist
Förlag: Vilja förlag 2025

Ester som är 106 år får en inbjudan till skolan där hon gick som barn. Hon tror att hon ska delta i skolans100-årsfest, men hon hamnar i ett klassrum med 6-åringar. Något har blivit fel i skolans system. Ska Ester nu börja skolan på nytt?

Det här är en fartfylld och rolig berättelse om missförstånd som kan leda till något riktigt bra. Boken har 64 sidor.

 

Ingen får veta

En kvinna med grått hår spelar på en flygel.

Författare: Åsa Söderling
LL-förlaget 2025

Ingemar skriver i sin dagbok om sin oro och längtan. Han är oroligt för sin fru Siv. Efter att Siv blev pensionerad är hon tystlåten, trött och sur. Ingemaran saknar alla trevliga samtal de tidigare hade tillsammans.

Då Ingemar och Siv flyttar till ett boende för seniorer lär Ingemar känna en kvinna som brukar spela på flygeln i restaurangen. Hon heter Inger och är glad och lätt att prata med.

Ingemar och Inger börjar umgås i smyg och blir förtjusta i varandra. Men är det rätt att de träffas då Ingemar är gift med Siv? Måste man tänka på rätt och fel då man hittat någon som gör en så lycklig? Ingemar och Inger är redan gamla och vill ta vara på varje år de har kvar i livet.

Boken Ingen får veta är en vacker berättelse om starka och förbjudna känslor. Om kärlek och svek och om att vilja göra det som gör en lycklig. Boken har 88 sidor.

 

Växtkraft

Pärmen på boken Växtkraft har färgstarka målade bilder av tomat, vindruvor, blommor och blad.

Författare: Emma Frey-Skøtt
Illustratör: Malin Gyllensvaan
LL-förlaget 2024

Boken Växtkraft innehåller korta berättelser och dikter om att få glädje av att peta i jorden och se frön gro och växter frodas. Den handlar om att få kraft av att betrakta djuren och naturen.

Växtkraft handlar också om livet, lycka, kärlek och vemod. Det är en positiv bok med 64 färggranna bilder. Boken har 64 sidor.

Läs också boken Sorg och saknad med noveller och dikter av samma författare.

 

Diamanten

En man i snickarbyxor polerar en jättelik ljusröd diamant.

Författare: Karin Erlandsson
Vilja förlag 2024

Adam är städare på sverigebåten. I en hytt hittar han en värdefull diamant som tillhör en miljonär som placerar ut diamanten på olika ställen. Miljonären tycker det är spännande att se om den som hittar diamanten är ärlig och lämnar tillbaka den.

Ska Adam som är fattig behålla diamanten eller ge den tillbaka till ägaren som redan är så rik? Boken Diamanten får oss att fundera på vad som är rätt och fel sak att göra. Boken har 46 sidor.

 

Bultande hjärtan

På pärmen till boken Bultande hjärtan finns ett hjärta.

Författare: Henrika Andersson, Ann-Helen Attianese, Thomas Brunell, Otto Donner, Lena Frölander-Ulf, Sara Jungersten, Kjell Lindblad, Heidi Sjöblom, Lars Strang, Heidi von Wright och Axel Åhman
Bilder: Jenny Wiik
Lärum-förlaget 2023

I boken Bultande hjärtan finns 11 berättelser och dikter. De handlar om hur det är att sakna någon man älskar eller har förlorat. De berättar också om hur det kan vara att bry sig om någon. En del berättelser är spännande och andra är romantiska, vemodiga eller finurliga.

Texterna är skrivna av 11 finlandssvenska författare. Boken passar både unga och vuxna.

 

På bokpärmen finns en tecknad bild av  två unga personer som går bredvid varandra. Den ena personen drar en butikskärra efter sig.

Författare: Ann-Charlotte Ekensten
Bilder: Jonna Fransson
LL-förlaget 2023

Den här boken handlar om Sam som bor på gruppboendet Gläntan.

Sam tycker om att äta pizza varje dag. En dag föreslår Mira att han ska äta något annat, men det vill inte Sam. Sam får ont i huvudet av att göra på annat sätt än han brukar.

Boken Inte som vanligt är kort och lätt och har många bilder. Den handlar om att få göra det man själv vill. Den handlar också om att våga testa nya saker. Boken har 32 sidor.

 

Under fullmånen och Strandflickan

På pärmen till boken Under fullmånen finns en kvinna med något runt i händerna. På pärmen till Strandflickan finns en flicka som leker på stranden under en gnistrande stjärnhimmel.

Författare: Lisa Förare
Bilder: Lina Blixt
LL-förlaget

Boken Under fullmånen handlar om en konstig natt på ett kafé. Då Ali städar kaféet sent en kväll kommer en vänlig kvinna med silverglittrande hår. Hon säger att hon ska baka månkakor. Hennes mjöl gnistrar som stjärnor.

Vi får följa med ledsna personer som vandrar i natten. En efter en kommer de till kaféet och får en månkaka. Kakorna har magiska krafter som hjälper människorna att känna sig bättre. De känner hopp om att livet kan bli bättre.

I boken Strandflickan har Lotta har mist sin sjuåriga dotter och är mycket sorgsen. Livet känns meningslöst och grått. Men en dag träffar hon en märklig flicka på stranden. Flickan hjälper Lotta att igen se världen i glada färger.

Båda böckerna är magiska berättelser om att det alltid finns hopp. Också då allting känns riktigt ledsamt kan det bli bättre. Det finns bilder i böckerna.

 

Böckerna om Maj och Lennart

Pärmarna av böckerna Sköna Maj och En jul tillsammans.
Författare: Eli Åhman Owetz
LL-förlaget

I boken Sköna Maj får vi följa med en dag i Majs liv. Hon har varit hos frisören och blivit fin i håret och går in på ett mysigt kafé. Där råkar hon träffa Lennart som var hennes älskling för 70 år sedan. Maj och Lennart pratar om gamla minnen och trivs bra tillsammans. Vi får följa med dem på bio och på middag. Den trevliga dagen slutar med att polisen kommer!

I boken En jul tillsammans har Maj och Lennart flyttat ihop. De förbereder julen genom att plocka fram julpynt och baka. De köper hyacinter och dekorerar apelsiner med nejlikor.

Det här böckerna är mysiga och lite romantiska.

Eli Åhman Owetz fick Lättlästpriset 2022 för den här boken.

 

 

Böckerna om vännerna på gruppboendet Bofinken

Tre bokpärmar i bokserien om gruppboendet Bofinken.
Författare: Ann Gomér
Bilder: Carina Ståhlberg
LL-förlaget

De här böckerna handlar om Jolly, Maria, Björn och Roger som bor på gruppboendet Bofinken. De är alla unga vuxna.

I den första boken Spåren i snön är Jolly nervös för hon ska på träff med en söt kille som heter Lasse. Men något oväntat händer så Jolly inte kan gå på träff. Lasse gick inte heller på träffen. Varför? Och vem har lämnat en 100 koronors sedel utanför dörren på Bofinken? Allt verkar mycket mystiskt, med reder upp sig till slut.

I den andra boken som heter Älskar, älskar inte ska Jolly snart ha födelsedag. Hon vill fira med sin pojkvän Lasse, men han verkar konstig. Är han inte längre kär i Jolly? Jolly blir ledsen och hela födelsedagen är på väg att bli förstörd. Men tack vare hennes vänner på Bofinken blir det till slut en lyckad dag med en stor överraskning.

I den tredje boken Rockfesten ska Roger uppträda med sitt band på dagverksamheten. Han är ivrig och nervös. Så blir det bråk i bandet då någon vill spela Carola Häggkvists låt och någon annan Elvis låt. Hur ska problemet lösas?

I de här böckerna finns mycket vänskap, kärlek, kärleksbekymmer, starka viljor, humor och lite mysterium. De innehåller många bilder.

 

Andra lättlästa romaner:

  • Kanotklubben av Sara Paborn
  • Tur och otur av Martin Palmqvist
  • Träden tar över av Karin Erlandsson
  • Den sista fyrvaktaren av Sara Wadell
  • Det mörkröda hjärtat av Maria och Märta Frensborg
  • Fest med förhinder av Camilla Wallqvister
  • Tårar, kärlek, efterrätter av Birgitta Boucht

 

Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:

  • LL-förlaget
  • Nypon och Vilja förlag
  • Hegas
  • Easypeasy
  • Argasso

Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.

Läsglasögon och en hög med böcker

Vad är lättlästa böcker?

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.

Tips på faktaböcker

Här kan du läsa om bland annat lättlästa faktaböcker och om böcker som handlar om människors liv.
En uppsalgen bok

Tips på återberättade böcker

Här kan du läsa om lättlästa böcker som är återberättade versioner av svårare böcker.

OM LATTLAST.FI

TA KONTAKT

 

LL-Center logo Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet