Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
En uppsalgen bok

Tips på återberättade romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner som är återberättade versioner av svårare romaner.

Kometen kommer

Författare: Tove Jansson
Återberättad av Jolin Slotte
Lärum-förlaget

Det här är berättelsen om när en komet hotar jorden. Kometen flyger genom rymden rakt mot Mumindalen.

Mumintrollet och Sniff ger sig iväg till observatoriet i Ensliga Bergen för att få veta mer om kometen. Det blir en resa fylld med farligheter, äventyr och nya vänner.

Du kan lyssna på de tre lättlästa muminböckerna gratis. Det är Mark Levengood som läser dem. 

Klicka här för att lyssna på muminböckerna.

 

Farlig midsommar

Författare: Tove Jansson
Återberättad av Jolin Slotte
Lärum-förlaget

Det är översvämning i Mumindalen. Strax före midsommar måste Muminfamiljen lämna Muminhuset då vattnet stiger över husets tak.

De har tur och hittar ett flytande hus som de kan flytta in i. Men det är inget vanligt hus, och det blir ingen vanlig midsommar. Läs om en sommar fylld av äventyr, nya vänner och överraskningar.

Du kan lyssna på de tre lättlästa muminböckerna gratis. Det är Mark Levengood som läser dem. 

Klicka här för att lyssna på muminböckerna.

 

Trollkarlens hatt

Författare: Tove Jansson
Återberättad av Jolin Slotte
Lärum-förlaget

Den här boken berättar om sommaren då Mumintrollet, Snusmumriken och Sniff hittar Trollkarlens magiska hatt. Hatten ställer till med problem i Mumindalen, men den är också till stor nytta.

I den här boken kan du dessutom läsa om Muminfamiljens utfärd till hattifnattarnas ö och om när Tofslan och Vifslan kom till Mumindalen.

Du kan lyssna på de tre lättlästa muminböckerna gratis. Det är Mark Levengood som läser dem. 

Klicka här för att lyssna på muminböckerna.

 

Maresi

Författare: Maria Turtschaninoff
Återberättad av Jolin Slotte
Lärum-förlaget

Boken handlar om flickan Maresi som bor på en ö i ett kloster för fattiga flickor. Hon älskar att läsa böcker. Många av flickorna i klostret har tidigare varit med om våld och ondska. 

En dag kommer en flicka som heter Jai och efter det är klostret inte mera en trygg plats. Ett skepp med våldsamma män kommer till ön. Är Maresi tillräckligt modig för att rädda klostret?

Det här är en fantasy-bok. Den är spännande och lite hemsk.

 

Bortbytingen

En trollgumma står bakom ett träd och tittar på en människobaby som ligger på marken.

Författare: Selma Lagerlöf
Återberättad av: Cecilia Davidsson
Förlag: Vilja förlaget

Det här är en gammal saga. Den handlar om bonden och hans fru som rider i skogen med sin lilla baby. Då hästarna blir rädda och far iväg tappar frun babyn. Bonden och hans fru letar länge och hittar till slut sin baby.

Men något är fel. Trollen har bytt ut babyn till en trollunge. Bonden vill lämna trollungen i skogen men frun vill ta den hem. Vad ska de göra? Hittar de någonsin sin egen baby?

Bortbytingen är en spännande och lite hemsk berättelse. Den handlar om att vara rädd för det okända. Den handlar också om att vara snäll och hjälpa andra.

 

Rapsbaggarna

Författare: Karin Brunk Holmqvist
Återberättad av Tomas Dömstedt
Vilja förlag

Bröderna Albert och Henning är kring sjuttio år och lever ett lugnt liv på landet. De cyklar omkring på sina rostiga cyklar och hjälper grannen med trädgårdsarbetet. Plötsligt börjar det hända mycket.

Polishelikoptrar flyger över brödernas åker för att någon sett tydliga spår av ett ufo där. Samtidigt skvallras det mycket om ett behandlingshem för alkoholister som ska öppna i byn. Det blir tokiga missförstånd och roliga situationer.

Rapsbaggarna är en mysig och rolig bok. I början av boken finns en lista på personer som hjälper dig att hålla reda på vem som är vem i boken. 

 

En ö i havet

På boken finns en lång svart fläta som är avklippt.

Författare: Annika Thor
Återberättad av Cecilia Davidsson
Bokförlaget Hedvig

Systrarna Steffi och Nelli är tolv och sju år gamla. År 1939 kommer flickorna kommer till en liten ö i Sverige. Flickorna har flytt från Österrike där de blev förföljda av nazisterna för att de är judar.

På ön får Steffi och Nelli bo hos snälla människor men de längtar ändå hem till sina föräldrar. Det är svårt i början då flickorna inte förstår svenska. En del barn retar dem för att de är judar. Småningom får flickorna vänner men de känner sig aldrig riktigt hemma. När ska de få träffa sina föräldrar igen? När tar kriget slut?

Den här boken är en känslofylld berättalse om att känna sig utanför men ändå orka kämpa för att få vara med de andra. Boken har mycket text och inga bilder. 

 

Böckerna om utvandrarna

Författare: Vilhelm Moberg
Återberättad av Cecilia Davidsson
LL-förlaget

Det finns fyra böcker i Mobergs bokserie som handlar om hur livet var i Sverige och Amerika för länge sedan på 1800-talet. De heter Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige.

Böckerna handlar om Karl Oskar och Kristina som bor i Småland i ett fattigt Sverige på 1800-talet. Karl Oskar, Kristina, deras barn och många andra flyttar den långa vägen över havet till Amerika. De hoppas på att få ett bättre liv där.

De bosätter sig i en dal i Minnesota där de bygger skola, kyrka och begravningsplats. Karl Oskar och Kristina plågas av hetta, kyla och hemlängtan. Småningom blir livet bättre och Karl Oskar och Kristina har ett lyckligt liv ända tills Kristina blir sjuk och det blir krig.

Många människor i vår moderna tid kan känna igen sig i berättelsen som handlar om att flytta till ett annat land. Böcekrna innehåller mycket text.

 

Andra återberättade böcker:

  • Damernas list, skriven av Alexander McCall Smith.
  • En man som heter Ove, skriven av Fredrik Backman, återberättad av Niklas Darke
  • Kaffe med rån, skriven av Catharina Ingelman-Sundberg, återberättad av Mats Wänblad
  • Mödrar och söner, skriven av Theodor Kallifatides, återberättad av Tomas Dömstedt
  • Anne Franks dagbok, skriven av Anne Frank, återberättad av Tomas Dömstedt
  • Unga kvinnor, skriven av Louisa May Alcott, bearbetad av Silvana Sardi, översatt till svenska av Catharina Andersson

 

Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:

  • Vilja förlag
  • LL-förlaget
  • Bokförlaget Hedvig
  • Nypon förlag
  • Hegas
  • Argasso

Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.

Läsglasögon och en hög med böcker

Vad är lättlästa böcker?

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.

Tips på faktaböcker

Här kan du läsa om lättlästa faktaböcker.
En uppsalgen bok

Tips på romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar