Minnen och fantasier
Författare: Lundh Papiernik, Antonsson, Edén, Arneson,
Larsson, Henriksson och Andersson
LL-förlaget
Boken innehåller korta berättelser som handlar om förälskelse och framtid, om sorg, skräck och syskonbråk. De handlar också om längtan efter gemenskap, om minnen och fantasier. Vi får till exempel läsa om då Alice fick veta att hennes hjärta måste opereras då hon var liten.
Novellerna är skrivna av sju olika författare. Författarna är från en skrivargrupp på den kreativa dagverksamheten Kulturcentrum Skåne i Sverige.
Bland drömmar och målfärg

Författare: Anna Ahlund
Hegas
Maja har just flyttat till en sliten lägenhet med sin pappa. Hon vill måla om väggarna i sitt rum men pappa tycker att det skulle kosta för mycket. Då hon sitter i skolan och tittar på inredningssidor på internet kommer plötsligt Sam fram till henne.
Sam hjälper Maja att shoppa på lopptorg, måla om gamla saker och göra egna lampskärmar av en klänning. Rummet blir jätte fint och dessutom har Maja nu fått en ny god vän i Sam.
Det finns många böcker om Maja och Sam. Bokserien heter Fixa. Böckerna handlar om vänskapen mellan Maja och Sam och om deras kreativa projekt. I böckerna får man inspiration och tips på hur man kan fixa nya fina saker av gamla saker.
Vera vem?

Författare: Anna Sundström Lindmark
Seriebilder: Elisabeth Widmark
Bokförlaget Hedvig
Den här boken har seriebilder med bara lite text. Den handlar om Nour och Vera som alltid har varit bästisar. Men då en ny flicka börjar i klassen förändras allt. Nour blir vän med den nya flickan och plötsligt är Vera ofta ensam. Snart får Vera obehagliga telefonsamtal och blir mobbad på olika sätt.
Boken handlar om ensamhet, mobbning, konflikter och om att bli vänner igen. Den är medryckande och gripande.
Böckerna om Maj och Lennart
Författare: Eli Åhman Owetz
LL-förlaget
I boken Sköna Maj får vi följa med en dag i Majs liv. Hon har varit hos frisören och blivit fin i håret och går in på ett mysigt kafé. Där råkar hon träffa Lennart som var hennes älskling för 70 år sedan. Maj och Lennart pratar om gamla minnen och trivs bra tillsammans. Vi får följa med dem på bio och på middag. Den trevliga dagen slutar med att polisen kommer!
I boken En jul tillsammans har Maj och Lennart flyttat ihop. De förbereder julen genom att plocka fram julpynt och baka. De köper hyacinter och dekorerar apelsiner med nejlikor.
Det här böckerna är mysiga och lite romantiska.
Eli Åhman Owetz fick Lättlästpriset 2022 för den här boken.
Fest med förhinder
Författare: Camilla Wallqvister
LL-förlaget
Ingrid fyller 30 år och ska ha ett stort kalas. Hennes man Rolf hjälper till med att ordna kalaset. Just före kalaset ska börja går vattenpumpen sönder så inget vatten kommer ur kranen. Den enda som kan hjälpa är grannen Skrot-Nisse, men Rolf tycker inte om honom. Blir det alls något födelsedagskalas?
Boken utspelar sig på 60-talet på landsbygden. Den handlar om hur livet var då, och om hur viktigt det är att hjälpa varandra.
Kampen för Kafé Krut
Författare: Sara Wadell
Bokförlaget Hedvig
I Kampen för Kafé Krut har Rut ett gammalt kafé som länge ägts av hennes släkt. Då hon får höra att huset där kaféet finns ska rivas, känns allt hopplöst. Men Rut ger inte upp. Tillsammans med sina vänner kämpar hon för att locka fler kunder. De målar om väggarna och bjuder in folk till kvällar där vem som helst får uppträda.
I Nya smaker på Kafé Krut går ugnen sönder och Rut har inte pengar att köpa en ny. Hon får höra om en bakningstävling där vinnaren får mycket pengar till pris. Tillsammans med en ny vän tränar Rut på att baka. Tänk om hon vinner hela tävlingen?
Det här bövkerna är humoristiska och visar att allt är möjligt om man tror på sig själv och har vänner som hjälper.
Grannen på våningen under
Författare: Anna Hansson
Bokförlaget Hedvig
En dag ringer det på Samiras dörr. Det är grannen Martin som ber henne sköta hans marsvin några dagar. Samira känner inte Martin och tycker han ser skrämmande ut för att han har många tatueringar. Samira tycker inte om marsvin, men lovar ändå att sköta om dem.
Martin är tvungen att stanna borta längre än han tänkt. Samira håller sällskap åt marsvinen i Martins lägenhet. Hon talar mycket i telefon med Martin och märker att han är trevlig. Då Martin kommer hem igen ska de träffas och Samira känner sig glad och lite spänd.
Grannen på våningen under är en kort, lätt och trevlig bok. Det är den första boken om Samira och Martin. De följande böckerna heter Den stora frågan och En trea för två handlar om frieri och att flytta ihop.
Under fullmånen
Författare: Lisa Förare
Bilderna är ritade av: Lina Blixt
LL-förlaget
Boken Under fullmånen handlar om en konstig natt på ett kafé. Då Ali städar kaféet sent en kväll kommer en vänlig kvinna med silverglittrande hår. Hon säger att hon ska baka månkakor. Hennes mjöl gnistrar som stjärnor.
Vi får följa med ledsna personer som vandrar i natten. En efter en kommer de till kaféet och får en månkaka. Kakorna har magiska krafter som hjälper människorna att känna sig bättre. De känner hopp om att livet kan bli bättre.
Det här är en vacker och trösterik bok som handlar om att det alltid finns hopp. Också då man känner sig riktigt ledsen kan det bli bättre. Det finns bilder i boken.
Böckerna om vännerna på gruppboendet Bofinken
Författare: Ann Gomér
Bilderna är ritade av: Carina Ståhlberg
LL-förlaget
De här böckerna handlar om Jolly, Maria, Björn och Roger som bor på gruppboendet Bofinken. De är alla unga vuxna.
I den första boken Spåren i snön är Jolly nervös för hon ska på träff med en söt kille som heter Lasse. Men något oväntat händer så Jolly inte kan gå på träff. Lasse gick inte heller på träffen. Varför? Och vem har lämnat en 100 koronors sedel utanför dörren på Bofinken? Allt verkar mycket mystiskt, med reder upp sig till slut.
I den andra boken som heter Älskar, älskar inte ska Jolly snart ha födelsedag. Hon vill fira med sin pojkvän Lasse, men han verkar konstig. Är han inte längre kär i Jolly? Jolly blir ledsen och hela födelsedagen är på väg att bli förstörd. Men tack vare hennes vänner på Bofinken blir det till slut en lyckad dag med en stor överraskning.
I den tredje boken Rockfesten ska Roger uppträda med sitt band på dagverksamheten. Han är ivrig och nervös. Så blir det bråk i bandet då någon vill spela Carola Häggkvists låt och någon annan Elvis låt. Hur ska problemet lösas?
I de här böckerna finns mycket vänskap, kärlek, kärleksbekymmer, starka viljor, humor och lite mysterium. De innehåller många bilder.
Den sista fyrvaktaren
Författare: Sara Wadell
LL-förlaget
Julius är fyrvaktare och trivs bäst ensam. Han lämnar sällan sitt hem i fyren. En dag kommer en kvinna i kanot till ön. Hon heter Gun och ska sova i tält, men då det blir storm knackar hon på hos Julius.
Gun är pratsam och berätta att hon gillar äventyr. Julius tycker att det känns pinsamt att ha en främmande kvinna hos sig. Han vill inte ha henne där.
Men snart märker Julius att Gun är trevlig och hon lyckas locka honom på en kanotutfärd nästa dag. Gun och Julius trivs så bra tillsammans att de vill träffas igen efter att Gun lämnat ön.
Den här boken berättar om ensamhet, längtan och mod att göra nya saker.
Berättelsen om hjälmen
Författare: Niklas Krog
Nypon förlag
Till bokserien Berättelsen om hjälmen hör fyra böcker som heter Karavanen, Skölden, I öknens hjärta och Blodskeppet. Det är viktigt att du läser böckerna i rätt ordning för att förstå handlingen.
I de här böckerna får vi lära känna den unga mannen Traz som lever i öknen. Traz familj blir dödad av den elaka trollkarlen Krom som har en mystisk hjälm. Traz följer efter Krom genom öknen för att hämnas. Han möter konstiga djur som flygödlor och sandormar och livsfarliga slukare. Traz lär känna flickan Neva och tillsammans kämpar de mot trollkarlen.
De här böckerna passar den som gillar äventyr, spänning, magi och fantasy.
Böckerna om Simon
Författare: Åsa Storck
Bilderna är ritade av: Fredrika Ottoson
Vilja förlag
Det finns tre böcker som handlar om Simon som är 27 år och bor på ett gruppboende.
I den första boken Kramar och brev får vi veta att Simon inte trivs med att arbeta på dagverksamhet. Han vill gå i skola igen och få nya vänner och lära sig nya saker. Hans lillebror Filip hittar en skola för vuxna där man kan lära sig att använda dator och att göra film.
I den andra boken Vänner och facebook får vi läsa om hur det går då Simon ska börja i sin nya skola. Han är så nervös att han nästan ångrar sig. Det är så mycket han är rädd för.
I den tredje boken Drakar och raggsockor har Simon så mycket att göra i skolan att han nästan glömmer sin brors födelsedag. Vad ska han ge till present? Simons kompis Saga som jobbar i skolans café kommer på en riktigt finurlig idé.
Böckerna om Simon har stor text och tydliga bilder.
Åsa Storck fick Sveriges första pris för lättlästa böcker för sin bok Kramar och brev år 2020.
Andra lättlästa romaner:
- Den blå kappan, skriven av Maria Frensborg
- Stora boken om En naken karl, skriven av Johan Werkmäster
- Prästen med grönt hår, skriven av Martin Palmqvist
- Polisen och kärleken, skriven av Martin Palmqvist
- Egen nyckel, skriven av Ann-Charlottie Ekensten. Boken hör till bokserien Emmas liv.
- Anna på Brännö, skriven av Agneta Slonawski
- Tårar, kärlek, efterrätter, skriven av Birgitta Boucht
- Bengtssons hemlighet, skriven av Camilla Wallqvister
Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:
Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.