Att betala räkningar

Om du har ett betalkort måste du hålla reda på ditt kort. Ha inte betalkortet i samma plånbok eller väska där du har PIN-koden till kortet.

De flesta människor i Finland betalar sina räkningar via nätbanken eller i en betalautomat.

Du kan också gå till banken och betala räkningarna där, men det kan bli dyrt. Nästan alla banker tar en serviceavgift för det. Det är billigare att använda nätbanken eller en betalautomat.

Betala dina räkningar i tid

Om du inte betalat en räkning i tid måste du betala förseningsränta, alltså en extra avgift. Det blir dyrt att glömma sina räkningar.

Välj en plats i ditt hem där du samlar alla räkningar och alla kontoutdrag som banken skickar till dig. Då är det lätt för dig att hitta dem och du glömmer inte bort räkningarna.

IBAN-kontonummer

Finland har gått med i det gemensamma eurobetalningsområdet SEPA. Det betyder att man betalar räkningar på samma sätt i alla europeiska länder.

De nya IBAN-kontonumren är längre än de gamla kontonumren. De börjar med en nationalitetsbeteckning, finländska kontonummer börjar med FI.

Du kan fråga din bank vad ditt IBAN-kontonummer är. Numret ser du också i nätbanken.

Nätbanken

Bankerna erbjuder dig många tjänster i nätbankerna. Du kan till exempel betala dina räkningar där, och hålla koll på hur mycket pengar du har på ditt konto.

Det billigaste sättet att betala en räkning är oftast att använda nätbanken.

För att kunna använda nätbanken måste du ha tillgång till internet. Du måste också ha ett nätbanksavtal med din bank.

Av banken får du också anvisningar om hur du använder nätbanken. Banken ger dig också de koder och lösenord som du använder i nätbanken.

Du betalar din bank för att få använda nätbanken, men det är ganska billigt.

I nätbanken kan du vanligen använda så kallade e-fakturor, alltså elektroniska räkningar. Då får du ingen räkning på posten, utan räkningen går direkt till nätbanken.

Du ingår ett avtal med din bank om du vill använda e-fakturor. Du kan komma överens med banken om att de skickar ett meddelande till dig när det har kommit en e-faktura till din nätbank.

Din egen bank kan berätta mera om nätbanken och dina räkningar.

 

Texten på den här sidan är lånad ur broschyren Goda råd om pengar.