Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar

Netikett

Netikett betyder hur du ska bete dig på internet för att skydda dig själv och inte skada andra. Här kan du läsa några råd om det.

 

Tänk efter innan du skriver eller delar något

Skriv snällt och artigt. Tänk efter innan du skriver något på internet eller i ett meddelande. Om du skriver elakt kanske någon blir ledsen.

Om du berättar något hemligt om din kompis kan din kompis bli ledsen. Skriv inte hemligheter eller personlig information öppet på internet, till exempel i ett diskussionsforum.

Tänk också efter innan du delar en bild eller en video till exempel på Facebook eller i Whatsapp. Titta noga på bilden först och fundera om någon kan bli ledsen av den.

Pinsamma eller hemliga bilder ska du inte dela eller skicka till andra. En pinsam bild är till exempel en bild på en naken människa. Om du tagit en bild av någon kan du be henne eller honom om innan du delar bilden.

Det finns falsk information på internet

Tro inte på allt du ser på internet, i epost eller i  meddelanden. Det finns mycket bra och intressant på internet. Men det finns också tjuvar och människor som ljuger. Det finns falska texter, webbsidor, bilder och videor.

En epost kan också vara falsk. Var försiktig med länkar eller bilagor i meddelanden eller epost. Om länken eller bilden ser konstig ut ska du vara extra försiktig. Klicka inte på den!
 

Var försiktig med dina lösenord

Håll ditt lösenord hemligt. Spara det på ett säkert ställe, du kan till exempel skriva det på en lapp och gömma lappen.

Det är bra att använda olika lösenord för olika tjänster och konton. Ett bra lösenord är långt och innehåller olika tecken, till exempel Tjolahoppsansa8952!.

 

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp