Januari

Här kan du läsa om fester och speciella dagar i januari.

 

Nyår

Nyårsafton är årets sista dag. Folk har i alla tider trott att man på nyåret kan få reda på vad som skall hända nästa år.

Ibland stöper man nyårslyckor på nyårsafton. Man smälter en hästsko av tenn i en slev och när tennet har smultit kastar man det i en hink med snö eller kallt vatten.

Sedan ser man vad den stelnade figuren liknar. Man brukar säga att den som får många små tennbitar ska få mycket pengar nästa år.

En del vill ge nyårslöften för det nya året. Man kanske lovar att börja motionera mera, att sluta röka eller att bli snällare och gladare nästa år.

Till nyårsfirandet hör också raketer och smällare. På en del ställen ordnas det stora fyrverkerier men många skjuter upp sina raketer hemma på gården.

På Senatstorget i Helsingfors samlas många människor för att ta emot det nya året. Borgmästaren håller ett tal. När Domkyrkans klocka slår tolv slag vid midnatt önskar alla varandra gott nytt år.

Man kan följa med firandet vid Senatstorget i radio och teve.

Nyårsdagen den 1 januari är en ledig dag i Finland och många andra länder.

Då kan man till exempel träffas och äta en god frukost eller lunch. Man kan också lyssna på en nyårskonsert.

 

Förintelsens minnesdag

Förintelsens minnesdag firas den 27 januari. Den 27 januari 1945 befriades Auschwitz, ett av nazisternas största koncentrationsläger, av sovjetiska trupper.

FN deklarerade dagen som en internationell minnesdag över förintelsens offer år 2005.