Här kan du läsa om högtider och speciella dagar i mars.
Kvinnodagen
Vi firar den internationella kvinnodagen den 8 mars. Kvinnodagen firas i nästan alla länder i världen.
I många länder är det en dag då man får vara ledig från jobbet, men det får vi inte i Finland.
Trots att alla kvinnor är olika, kan man fira kvinnodagen tillsammans i hela världen.
I en del länder är det en politisk dag, och då vill man att kvinnan ska vara lika mycket värd som mannen och att alla ska få ha samma rättigheter.
I vissa länder demonstrerar kvinnorna för att få ha samma rättigheter som män, till exempel få rösta i val. Eller så vill man att flickor och pojkar ska få göra samma saker, som att gå i skola.
I andra länder firar man kvinnodagen så att män ger gåvor åt kvinnor, som till exempel blommor.
Vårdagjämning
Den 20 mars är det vårdagjämning. Vårdagjämningen är den dag på våren då dagen och natten är lika långa.
Efter vårdagjämningen börjar dagarna bli allt längre och ljusare. Då börjar det kännas att det är vår.
Downs syndromdagen
Den 21 mars firar man den internationella Downs syndromdagen.
Många människor firar dagen genom att ha strumpor eller sockor i olika färger. På det sättet visar man att allt och alla inte behöver vara likadana.
Sommartiden börjar
Sommartiden börjar alltid den sista helgen i mars. Då flyttas klockan en timme framåt.
Tiden ändras egentligen klockan två på natten, men du kan ställa om dina klockor på lördag kväll innan du lägger dig eller på söndag morgon när du vaknar.
I Finland har vi bytt till sommartid ända sedan år 1981.
I många länder byter man till sommartid för att spara energi. Då man får en extra ljus timme på kvällen så sparar man elektricitet. I Finland är kvällarna ändå ljusa på sommaren, så här sparar man inte så mycket elektricitet med sommartiden.
I Finland har man sommartid för att bättre kunna hålla kontakt med de andra länderna som byter till sommartid. Det är viktigt till exempel för dem som i sitt jobb har mycket kontakter till andra europeiska länder.
Sommartiden börjar alltid den sista söndagen i mars och slutar den sista söndagen i oktober.

