Här kan du läsa om högtider och speciella dagar i april.
Första april
Första april är den dagen på året då det är tillåtet att luras. Då brukar folk hitta på alla möjliga sätt att skoja med sina vänner.
Till och med tidningarna brukar ibland lura sina läsare med någon artikel som inte är sann.
När den man lurat tror på aprilskämtet ropar man:
April, april din dumma sill, jag kan lura vem jag vill!
Om någon lyckas lura dig den första april ska du inte bli arg. Försök i stället hitta på ett riktigt roligt sätt att lura den personen nästa år!
Påsken
Påsken firas i slutet av mars eller i början av april. Påsken firas inte riktigt samma tid varje år.
Det kan vara till och med några veckors skillnad från ett år till ett annat. Det beror på fullmånen när påsken firas.
Kristna firar påsken till minne av Jesus död och uppståndelse. Påsken är också en vårens fest, då man firar att naturen börjar vakna igen.
Palmsöndagen
Söndagen före påsk kallas palmsöndagen. Då red Jesus in i Jerusalem på en åsna och människorna lade palmblad framför honom. Veckan efter palmsöndagen kallas stilla veckan.
Själva påsken firas i fyra dagar, från fredagen till måndagen.
Långfredagen
Fredagen kallas långfredag och är den dagen då Jesus korsfästes.
I alla kristna länder har det varit en sorgedag. Förr klädde man sig i svart på långfredagen och alla måste vara tysta och stillsamma. Barnen fick inte leka ute och det var förbjudet att gå på bio eller teater eller att dansa.
Långfredagen är ännu en ganska lugn och stillsam dag.
Påskafton
Lördagen kallas påskafton, söndagen är påskdagen och måndagen är annandag påsk.
Enligt bibeln uppstod Jesus från de döda och blev levande igen på påskdagen. Vi firar ändå påsken redan på påskaftonen.
Då är det en glädjefest. Borden dukas vackert och dekoreras med små påskharar och kycklingar. Bordduken och servetterna är ofta gula, eftersom gult är påskens färg.
Ägg och memma hör till påsken
På påsken äter vi mycket ägg. Många brukar måla äggen i vackra färger. Till den traditionella påskmaten hör också fårstek. Nuförtiden äter många också kyckling eller höna till påsken.
Till efterrätt brukar man ha memma eller pascha. Memman är en gammal finländsk påskrätt som är gjord av rågmjöl och malt. Den är mörkbrun och ser litet ut som gröt. Memman brukar ätas med mjölk eller grädde och socker på.
Pascha åt man förr mest i Ryssland och östra Finland, men nu äter man den i hela landet. Den är gjord av grädde och kvarg.
I många familjer brukar man gömma påskägg av choklad åt barnen. Man säger att det är påskharen som har varit och gömt äggen. Den här traditionen kommer från Tyskland.
Snälla häxor önskar glad påsk
Många barn brukar klä ut sig till påskhäxor eller påskgummor och gå runt till grannarna och önska glad påsk.
En del går runt redan före själva påsken, på palmsöndagen. Men i svenskspråkiga trakter går de små häxorna ofta omkring först på påskaftonen.
Häxorna brukar ge en kvist som är dekorerad med fjädrar eller ett påskkort och ibland säger de en ramsa.
Man brukar ge godis åt häxorna som tack. Traditionen med påskhäxor kommer från Sverige. I sagor är häxor ofta elaka och farliga men de små påskgummorna är snälla häxor!

