Maj

Här kan du läsa om högtider och speciella dagar i maj.

 

Valborg och första maj

Valborg är en fest som i Finland ofta kallas vappen. Den firas den sista april. Firandet är glatt och liknar ofta karneval med ballonger, serpentiner och skummande drycker.

Följande dag är första maj och det är också en festdag. Valborg och första maj firas för att hälsa våren välkommen.

Första maj är en ledig dag i Finland och många andra länder. Traditionellt har dagen varit arbetarnas dag. Det brukar ordnas marscher och hållas politiska tal den dagen.

Också studenterna firar dagen, därför kan man se massor av människor med studentmössa på huvudet både på första maj och på valborgsmässoafton.

Det finns lite olika traditioner för firandet av den här helgen. Vanligt är det att speciellt unga människor firar valborgsmässoafton med att gå på fest eller träffa sina vänner på stan.

Mot kvällen kan det vara ganska stökigt i centrum när en del firare har druckit onödigt mycket skumvin.

På första maj brukar människor samlas i stadens park där en kör sjunger vårsånger. Barnen brukar få ballonger till första maj.

Det är också vanligt att människor går på första maj-lunch. Där äter man ofta sill, dricker snaps och sjunger kanske snapsvisor.

Struvor och mjöd hör till valborg

Den som vill ordna valborgsfest hemma kan till exempel bjuda på mat i form av små munsbitar. Man kan trä upp till exempel små köttbullar eller tärnad ost på cocktailpinnar.

Mjöd och struvor hör valborgsfirandet till.

Mjöd är en söt dryck som tillverkas av vatten, citron och socker. Struvor är bakverk som kokas i olja. De är beströdda med pudersocker och ganska svåra att äta snyggt.

När frukosten blir lunch

På Första maj kan man gärna bjuda på en ordentlig frukost om man vill. Den kan bestå av till exempel sill, gravad lax, uppskärningar, sallad, grönsaker och bröd. Du kan också bjuda på något sött.

Den här frukosten äter man oftast länge. Det gör ingenting fast frukosten blir en lunch.

En annan tradition är att gå ut och äta första maj-lunch på restaurang. Det är bra att reservera bord i förväg eftersom det ofta är mycket folk den dagen. En första maj-lunch kostar mera än en vanlig lunch.

 

Morsdag

Morsdagen firas varje år en söndag i maj. Morsdagen är en internationell festdag för alla mammor.

I Finland brukar barnen eller pappan ofta ge blommor och kanske en present åt mamma på morsdagen. Ibland kanske hon också får kaffe på sängen på morgonen.

Också mormor och farmor brukar firas. Många släkter samlas på morsdagen och äter lunch eller dricker kaffe tillsammans.

På morsdagen brukar presidenten också dela ut medaljer åt mammor som har uppfostrat många barn.

I USA började man fira morsdag år 1908. I Finland har morsdagen firats sedan år 1918.

Många tycker att morsdagen har blivit alltför kommersiell, alltså att det har börjat handla mest om att köpa presenter.

Men det går utmärkt att fira morsdag utan dyra presenter!

 

Kristi himmelsfärdsdag

Kristi himmelsfärdsdag firas fyrtio dagar efter påsk. Dagen firas alltid på en torsdag.

Kristi himmelsfärdsdagen firas till minnet av att Jesus den dagen färdades upp till himlen efter att han hade återuppstått på påskdagen.

Kristi himmelsfärdsdagen är en helgdag, så alla butiker är stängda och de flesta har ledigt från jobbet.