Augusti

Här kan du läsa om fester och annat som händer i augusti.

 

Rötmånad

Tiden mellan den 23 juli och den 23 augusti brukar man kalla rötmånaden. Det betyder ungefär månaden då allting ruttnar.

Under rötmånaden är vädret ofta varmt och fuktigt. Förr, då det inte fanns kylskåp och frysar, ruttnade maten snabbare än vanligt i sådant väder.

Också bakterier trivs bra i värme och fukt. Det betyder att såren lättare kan bli infekterade och variga. Människorna trodde förr att ett sår som man fick i rötmånaden inte kunde bli bra igen innan rötmånaden var slut.

Förr trodde man att allt hemskt som hände den här tiden berodde på rötmånaden. Man trodde att alla bett av djur var farligare än vanligt. Hundbett var under rötmånaden livsfarliga, trodde man.

Kvinnor som plockade bär i skogen kunde gå vilse och aldrig mera komma tillbaka. Eller så trodde man att de kunde bli tokiga.

Man talar ibland om rötmånadshistorier. Det är historier som handlar om någonting onaturligt och konstigt som oftast inte är sant. De brukar handla till exempel om sjöodjur eller kalvar med två huvuden eller andra konstigheter.

 

Kräftskiva

I augusti och början av september börjar nätterna bli mörkare. Då är det dags för kräftfest som också brukar kallas kräftskiva.

Traditionen med kräftskivor kommer från Sverige. Där firar nästan alla kräftskiva. I Finland är det inte riktigt lika vanligt.

Kräftorna äts med fingrarna och till hjälp har man en speciell liten kräftkniv. Kräftorna brukar dekoreras med dill.

Till kräftorna äter man rostat bröd. Snaps och snapsvisor hör också till kräftskivan. Åtminstone i Sverige är det också vanligt att alla har små lustiga hattar på sig.

Kräftskivan firas ofta utomhus och man brukar hänga upp papperslyktor för att lysa upp den mörka augustikvällen.

Förr fanns det massor av kräftor i sjöarna. Men sedan fiskade man för mycket. Dessutom fick kräftorna en sjukdom som gjorde att en stor del av dem dog.

Då blev det tillåtet att fiska kräftor bara under en viss tid i slutet av sommaren och på hösten. Det var därför man började fira kräftskivor just i augusti.

Nuförtiden kan man köpa djupfrysta kräftor från andra länder när som helst, men ändå firar de flesta kräftskiva i slutet av sommaren eller början av hösten. De finländska kräftorna är oftast väldigt dyra.