Här kan du läsa om högtider och annat som händer i september.
Hösten börjar i september
September är den första höstmånaden. Ibland kan det ännu vara riktigt varmt i början av månaden, men i slutet blir det oftast redan kallare.
I september börjar fåglarna flytta söderut. De fåglar som äter myggor och andra insekter måste flytta när insekterna dör i höstkylan. Till exempel svalorna flyttar till södra Afrika över vintern.
Träden fäller sina löv på hösten
På hösten fäller träden sina löv. Det är för att träden inte ska frysa ihjäl när det blir kallt. Trädets växtsaft sugs in i stammen och väntar där tills det blir varmt igen.
Innan löven faller blir en del av dem vackert gula eller röda. Lönnen brukar ha de vackraste färgerna. I Lappland är träden speciellt färgsprakande. Hösten i Lappland kallas på finska för ruska.
På hösten kan man plocka svamp
Hösten är en skön tid för promenader i skogen. Har man tur kan man hitta lingon eller svampar att plocka.
Om sommaren har varit regnig finns det mycket svamp men om den har varit torr växer det inte så mycket svampar.
Höstdagjämning
Den 22 eller 23 september är det höstdagjämning. Vid höstdagjämningen och vårdagjämningen är dagen och natten ungefär lika långa.
Dagarna omkring höstdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster.
Efter det börjar nätterna bli längre än dagarna och mörkret kommer tidigare och tidigare varje kväll.
Mikaelidagen
Förr var Mikaelidagen en viktig dag på hösten. Mikaelidagen kallades tidigare för Den helige Mikaels dag. Dagen firas som ärkeängeln Mikaels minnesdag.
Mikaelidagen firas den 29 september. Om den 29 september är en vardag firas Mikaelidagen istället på söndag efter det.
Mikaelidagen betydde förr också att skördetiden tog slut. Senast då skulle det sista skördas och korna skulle flyttas från sommarbetet in i ladugården.

