Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
Fallna bruna löv på en kullerstensgata

November

Här kan du läsa om högtider och speciella dagar i november.

 

Alla helgons dag

Alla helgons dag firas till minne av dem som har dött. Då brukar man föra ljus och granris eller tallris till sina döda släktingars gravar.

Tidigare firades dagen alltid den 1 november. Nu firas Alla helgons dag på den lördag som ligger mellan den 31 oktober och den 6 november.

Förr kallades dagen för Allhelgonadagen.

 

Svenska dagen

Svenska dagen firas i Finland den 6 november. Dagen firas som en gemensam fest för finlandssvenskarna, alltså de svenskspråkiga i Finland.

Med svenska dagen vill finlandssvenskarna också berätta om sig själva och om sin kultur för resten av landet.

Svenska dagen brukar firas både i skolor och daghem. Varje år ordnas också en stor huvudfest där någon känd politiker brukar hålla festtalet.

Några veckor före Svenska dagen säljer skoleleverna Svenska dagen-märken.

 

Farsdag

Farsdagen är en festdag för papporna i många länder. I Finland och Sverige firas farsdagen den andra söndagen i november.

I Finland brukar papporna ofta få kaffe på sängen när de vaknar på farsdagen. Barnen brukar rita kort och göra små presenter åt papporna.

Ofta brukar man också gratulera morfar och farfar på farsdagen.

Många affärer gör reklam för dyra farsdagspresenter, men det är inte alls nödvändigt med presenter. Det viktigaste på farsdagen är att man visar pappa hur viktig han är för familjen.

Glad farsdag, alla pappor!

 

Internationella mansdagen

Vi firar den internationella mansdagen den 19 november. Då tänker vi på att alla män borde ha det bra.

Man kan fira mansdagen genom att tala om förebilder som pojkar och män kan se upp till. Det kan vara en kändis eller en helt vanlig man, som gör och säger bra saker.

På internationella mansdagen ska man tänka på att män och kvinnor är lika mycket värda. Mansdagen firar vi för att all här på jorden ska vara trygga tillsammans.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp