Vi måste alla hjälpa till att förhindra att viruset sprids och att skydda dem som kan bli svårt sjuka.
God handhygien är viktigt för att förhindra att coronaviruset sprids.
- Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten.
- Om du inte kan tvätta händerna, använd handdesinfektion.
- Skydda din mun när du hostar eller nyser. Använd till exempel en näsduk eller din ärm. Hosta eller nys inte i din hand.
- Undvik att röra dina ögon, din näsa eller din mun före du har tvättat händerna.
Kom också ihåg:
- Försök hålla dig på minst två meters avstånd från dem du träffar.
- Träffa andra människor helst utomhus.
- Skaka inte hand med dem du träffar. Undvik också att krama dem.
- Använd munskydd när du rör dig på platser där det finns andra människor, till exempel i bussar och i butiker. Barn under 12 år behöver inte använda munskydd.
- Stanna hemma om du känner dig ens lite sjuk och kontakta din kommuns hälsovård. De säger om du behöver testa dig för coronaviruset.
- Jobba hemifrån om det är möjligt.
- Undvik att resa utomlands om det inte är nödvändigt.
Beroende på hur mycket coronasmitta det finns i din region kan det finnas fler regler, till exempel hur många personer som får träffas samtidigt.
Så småningom lättas också reglerna så att det blir tillåtet att göra fler saker.

