Om du har symptom på coronasmitta ska du testas för coronaviruset. Ring hälsovården i din kommun. De säger vad du ska göra.
De flesta som smittats av coronaviruset kan sköta om sig hemma. Det gäller dem som har lindriga symptom och som inte hör till någon riskgrupp.
Så här sköter du om dig hemma:
- Vila och drick mycket.
- Om du har feber kan du ta värkmedicin.
- Håll dig hemma tills du inte har haft några symptom på två dagar. Oberoende av om du har symptom eller inte ska du stanna hemma åtminstone i 10 dagar.
- Undvik att träffa andra.
- Gå inte till tvättstugan eller andra utrymmen som är gemensamma för alla i husbolaget.
- Kasta bort näsduken efter att du snutit dig eller hostat i den.
Om symptomen blir svårare ska du ringa hälsostationen.
Svåra symptom är:
- Svårt att andas
- Hög feber
- Ditt allmäntillstånd blir sämre
De som får svåra symptom kan behöva sjukhusvård.
Ring nödnumret 112 endast i brådskande nödfall.

