Coronaviruset smittar om en människa som har viruset nyser eller hostar.
Coronaviruset smittar också via beröring. Viruset kan smitta till exempel om du skakar hand med någon.
Coronaviruset kan också smitta via olika ytor, till exempel dörrhandtag. Coronaviruset hålls ändå inte länge på ytor.
Man kan vara smittad av coronaviruset utan att man känner sig sjuk. Det betyder att man kan smitta andra utan att man vet om det.
Därför ska man vara försiktig då man träffar andra människor.

