Coronaviruset är ett nytt virus som har spritt sig i hela världen.
Det nya coronaviruset började spridas från området Wuhan i Kina i december 2019.
Enligt världshälsoorganisationen WHO är coronaviruset en pandemi. En pandemi är en sjukdom som har spritt sig till alla delar av världen.
För en del människor kan coronaviruset vara mycket farligt. Därför måste vi alla hjälpas åt att förhindra att viruset sprids.
Det finns inte en viss medicin mot coronaviruset, men man har nu lyckats utveckla vaccin mot viruset. De som har fått vaccin har mindre risk att bli svårt sjuka om de blir smittade av coronaviruset. Man tror också att de inte lika lätt smittar viruset vidare.
I Finland erbjuds vaccinet till hela befolkningen gratis. För att coronaviruset ska sluta spridas är det viktigt att så många som möjligt blir vaccinerade. Det är ändå frivilligt att ta vaccinet.
Alla i Finland får inte vaccinet genast. När du kan få vaccinet beror bland annat på vad du jobbar med, din ålder och om du har någon sjukdom.