Sjökaptenen som vill göra gott Finland 03.04.2025 Lyssna Sjökapten Jussi Mälkiä leder ett stort företag som heter Meriaura. Mälkiä jobbar också för miljön. Som ung deltog han i miljöorganisationen Greenpeace verksamhet.
Finländarna dricker allt dyrare kaffe Finland 02.04.2025 Lyssna Priset på kaffe har stigit mycket. Trots det fortsätter finländarna att dricka kaffe som förut.
Läs en lättläst bok! Kultur 01.04.2025 Lyssna En lättläst bok är lättare att läsa än andra böcker. Den är ofta också tunnare. Men lättlästa böcker är spännande, roliga och intressanta precis som andra böcker. Vi tipsar om fyra lättlästa böcker. Det är olika och passar olika läsare. Kanske någon av böckerna kan intressera dig. Gå till biblioteket och fråga om boken finns där.
EU och USA tar tag i de billiga nätbutikerna Världen 31.03.2025 Lyssna Europeiska unionen, alltså EU, och USA reagerar på de kinesiska billiga butikernas verksamhet. EU och USA vill begränsa dessa butikers möjlighet att sälja till EU och USA.
Nödläge i Bangkok efter jordskalv Världen 28.03.2025 Lyssna Ett kraftigt jordskalv har drabbat Sydostasien. Skalvets centrum var i Myanmar men det ledde till stor skada också i Thailand.
Ont om kandidater i kommunalvalet Finland 27.03.2025 Lyssna 30 000 kandidater ställer upp i kommunalvalet. Det är 5 500 mindre än i det förra kommunalvalet.
Serberna demonstrerar mot regeringen Världen 27.03.2025 Lyssna Det har varit stora demonstrationer i Serbiens huvudstad Belgrad. Serberna protesterar mot korruption och ett styre som liknar envälde.
Stor brist på ägg i USA Världen 25.03.2025 Lyssna Det finns inte tillräckligt mycket ägg i USA. Det här beror på fågelinfluensan. USA försöker nu köpa ägg från Europa.